torsdag 18 november 2010

"Kaffeflickor"

Idag träffade jag en person som berättade att hon hade varit med om, i varje fall en del av, en fest med kungen för 7-8 år sedan. Vad jag förstod på historien så liknade den till upplägget precis de hålligångkvällar som beskrivs i den redan smått legendariska "skandalboken". Det är alltså inte Nobelfesten det handlar om. Jag har känt personen i fråga i ett par decennier och som jag bedömer det är hon trovärdig. Det är inte en kvinna som brukar berätta sensationella historier för att verka intressant. Min bekant och hennes vänner avvek dock från kungasällskapet innan umgänget blev alltför avancerat. De hade då endast fungerat som trevligt sällskap över ett par drinkar. När de gick mötte de nästa gäng damer i dörren. De blev inbjudna till efterfesten senare på natten men tackade nej.

Att herrarna i sällskapet, vår statschef och andra ur den absoluta överklassen, har en kvinnosyn, och för den delen en människosyn och moralsyn, som inte stämmer överens med gällande samhälleliga normer torde vara uppenbart. Kvinnor är för dem en godsak som man beställer "till kaffet". Kvinnor är till för att underhålla män med alltifrån trevliga samtal till sexuella aktiviteter. Fruarna är inte välkomna, av förklarliga skäl. Att de här karlarna över huvud taget har fruar beror förmodligen på att män i deras ställning bör ha en fru att visa upp, och som kan fylla funktioner i sammanhang där så är lämpligt. Demosthenes, som var statsman i Aten på 300-talet fvt skrev:

älskarinnor har vi för vårt nöjes skull, konkubiner för att ta hand om våra kroppars dagliga behov och fruar för att föda oss lagliga arvingar och vara våra hems trogna beskyddare.

Jag brukar ta upp citatet i min historieundervisning för att visa på kvinnosynen i det antika Aten. Tyvärr tvingas jag konstatera att inte mycket har ändrats på de 2 300 år som har gått sedan dess.

Forts följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar