måndag 25 mars 2013

25 mars

Våffeldagen, vårfrudagen eller Marie bebådelsedag. Den här dagen har kanske fler namn än så. För mig är den dock för alltid min pappas födelsedag. Tyvärr finns han inte längre och det är svårt att förstå att det är mer än 16 år sedan han gick bort, många år för tidigt. Fortfarande kan jag för en bråkdels sekund då och då tänka att jag ska ringa honom och fråga något. Det är konstigt det där. Idag skulle han ha fyllt 86 år.

Den här bilden är tagen någon gång i början av 1960-talet. Jag kan inte säga exakt när och inte heller var den togs. Min mamma vet inte heller. Det verkar som om de har åkt på en liten fikautflykt.

Som tidsdokument är bilden fantastisk tycker jag. PV:n med den vita randen på däcken, det hopfällbara campingbordet som var ganska värdelöst eftersom det svackade på mitten. De där tygpallarna lämnade också en del i övrigt att önska när det gällde bekvämlighet. Vid denna tid köpte man kaffe i burk och till råga på allt i kvartkilosburkar. Kaffet här på bilden är uppenbarligen Löfbergs lila. Det var inte tal om att ta med engångsmuggar och en kaffetermos. Nej, nej. Här var det riktiga porslinskoppar, kaffekokare, spritkök och en stor vattendunk. Varför göra det enkelt för sig? Det ser dock ut som om de har tagit med kaffebrödet och inte bakat det också på plats.

Jag har undrat mycket över vad det är för typ av utflykt. Pappas kläder ser inte riktigt ut som om det vore en ren fritidstur. Han har i och för sig sandaler (och sockar - gud förbjude!), men samtidigt vit skjorta, slips och kavaj. Och så sitter han i kanten på något som ser ut som en sandstrand vid en talldunge. Det går inte riktigt ihop.

Även om det inte går att få reda på allt om fotot så tycker jag om det. Min pappa var inte den som älskade att vara med på bild, så ett fotografi där han ser ut att ha accepterat att bli förevigad är mer eller mindre en raritet. Dessutom minns jag de flesta av de där tidstypiska sakerna från min barndom. En del av dem finns fortfarande kvar i mammas förråd.

Så grattis på födelsedagen PA. Vi saknar dig och nu tänker jag strunta i Marior, bebådelser och våfflor och utbringa en liten födelsedagsskål för bara dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar