måndag 6 april 2015

Farmors tur


Eftersom farfar och pappa har fått var sin liten hyllning på sina respektive födelsedagar så måste ju farmor självklart få en hon också i rättvisans namn. Idag för 114 år sedan föddes hon, Signe Ingeborg.

Jag minns farmor som en kvinna som begåvats med en stor portion humor. Hon kunde få en skrattattack nästan när som helst och åt de mest dråpliga saker - något som någon sa eller något annat som hon såg komik i. Hon och mormor var nästan som två tonårstjejer när de kom igång och de fick ibland gå till var sitt rum för att kunna sluta skratta. Farmor var snäll och hon jobbade nog en del på att skämma bort mig som var enda barnbarnet.

Den här bilden bör ha tagits någon gång i mitten av 1950-talet. Klänningen farmor har på sig är hallonröd med ett svart tyllöverdrag med svarta prickar på. Det blir lite nyckelpigeeffekt av det och det är verkligen jättefint. Jag vet att hon hade denna klänning på sig på mina föräldrars bröllop 1956 men jag tror att den här bilden är från någon annan festlighet. Idag hänger klänningen i min garderob och jag har planer på att använda den själv inom en inte alltför avlägsen framtid.

Grattis lilla farmor! Jag saknar dig och jag tror att du skulle bli glad om du såg hur fin din klänning fortfarande är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar