fredag 17 juli 2009

Betalning

Idag skulle jag betala hyran för lägenheten här i Prag hade jag tänkt mig. Det brukar alltid vara ett visst mått av cirkus kring den där betalningen. Delvis beror detta på att personalen på skolan vi hyr av inte behärskar så mycket annat än tjeckiska och min tjeckiska lämnar en del i övrigt att önska (även om jag kan lite grann), men det beror också på betalningssystemet.

Damen som har hand om det blir alltid fruktansvärt nervös när jag kommer, det ska ringas och det ska kollas och det hela tycks aningen oklart. Idag behövde hon en timma på sig att räkna och kontrollera så jag fick snällt gå hem en stund och vänta. När jag kom tillbaka presenterades jag som vanligt för en siffra, 11337 idag, och en slags specificering på tjeckiska. Jag har ingen aning om huruvuda uträkningen stämmer, eftersom jag aldrig får klart för mig vad det kostar att hyra per natt och person.

Nåväl, jag överlämnade en sedelbunt och denna stoppades som traditionen bjuder ner i ett vanligt gammalt hederligt kassaskrin av plåt, där det förvaras en försvarlig mängd pengar. Visserligen har jag alltid fått ett kvitto på betalningen, men det känns ändå lite underligt. Som om man var förflyttad till en annan tidsålder. Och inte vet jag om pengarna kommer in i den officiella redovisningen.

Nu är ju det här inte mitt problem egentligen. Och människorna som jobbar på skolan och hjälper oss tillrätta med semesterboendet är jättetrevliga och gör allt för att det ska fungera och för att vi ska förstå varann så gott det går. Priset är dessutom bra, och då är jag villig att köpa den något underliga hanteringen av pengarna. Och kanske är det helt enkelt den så kallade handkassan de har i plåtskrinet. Det fanns på min skola också för inte så hemskt många år sedan, men man glömmer fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar