tisdag 14 juli 2009

Födelsedag - långt från rojalistiska spektakel

Denna dag, den 14 juli, tillbringar jag som vanligt långt från Sveriges gränser. Det är den enda av de nationella rojalistiska dagarna då jag har möjlighet att göra så. Annars sätter jobbet käppar i hjulet och mer eller mindre tvingar mig att uppleva spektaklen. Men mitt på sommaren är det semester och jag kan tryggt befinna mig i Republiken Tjeckien, där prinsessor och prinsar inte har funnits på länge.

Men jag tänkte att eftersom alla nu har samma värde, och betalar skatt - nåja, kungafamiljen kanske undantagen, de får ju av våra skattemedel istället - så skulle jag vilja ha allmän flaggdag den 28 april nästa år. SVT skulle också kunna få göra en dokumentär på cirka en timma om mig. Jag kan då baka pepparkakor och musicera ihop med familjen, visa semesterfilm och verka allmänt duktig och idylliskt romantisk. Sedan skulle jag också vilja ha ett litet bidrag från staten eftersom jag har två döttrar och dessa kanske så småningom kommer att gifta sig och då förmodligen vilja ha var sitt litet kalas. Jag behöver inte ha några miljoner, jag nöjer mig med sisådär 100 000/dotter.

Idag vid lunch eller middag kommer min skål att utbringas för Republiken Tjeckien och alla andra länder som har haft förstånd nog att lämna det monarkistiska statsskicket i den historiska kontext där det hör hemma.

Läs för övrigt gärna Republikanska föreningen Skånes utmärkta nyhetsbrev för juli månad.

www.repf.se/uploaded/Nyhetsbrev_juli_2009.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar