torsdag 2 juli 2009

Om hälsorisker med att spela golf

Är golf verkligen hälsosamt? Idag har jag varit ute och spelat med svåger, make, svågerns barn och min egen son...eller... spelat med är kanske att ta i. Vi var ju fem spelare och då kan man inte gå i samma boll, så sonen och jag parades ihop, vilket gjorde att rundan kändes rätt så vanlig. Vi brukar spela ihop, sonen och jag. Nåväl, vi gick, och den snart 15-årige sonen tappade som vanligt humöret. Det ska erkännas att det inte skedde på allvar förrän på hål 16 den här gången, vilket är ett klart framsteg. Ibland händer det på utslaget på hål 1 och då är det liksom inte mycket lönt att försöka spela över huvud taget.

När han förlorar humöret blir det ofta relativt djupa hål i marken efter klubbhuvudena, som med full kraft dunkas i underlaget. Han kom dock med ett ganska konstruktivt förslag idag när det började barka åt skogen sisådär på hål 13. Varför inte ha avreageringszoner med ca 50 meters mellanrum så att man kan få slå klubban ordentligt i marken där det är tänkt att man ska få göra så. Förmodligen skulle det gynna både humör och hälsa för många att ha den möjligheten.

För min egen del håller humöret för det mesta, även om det kanske inte alltid är superglatt på golfbanan när den ena toppen avlöser den andra. Dock finns det andra hälsorisker. Idag fick jag andra gradens brännskador över stora delar av kroppen när solen sken som värst. Det luriga med dessa skador är ju att de inte känns medan man får dem. Man upptäcker blåsorna när de redan är ett faktum, och då är det för sent. Vän av ordning säger att man ska använda solskyddskräm, och det är så klart rätt, men att få brännblåsor på underarmarna, som är väldigt härdade när det gäller sol, kan inte vara helt normalt. Förmodligen är solen otroligt stark just nu, kanske ozonlagret har med det att göra, vad vet jag. Naturvetare är jag inte.

Kan man dra några slutsatser av det här? Golf är säkert nyttigt och trevligt bara man har kläder eller stark solskyddsfaktor och slår tillräckligt bra för att inte få högt blodtryck. De förstnämnda går ganska lätt att fixa, det senare är betydligt värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar