fredag 10 juli 2009

Efterrätter

Matkultur är intressant. Igår funderade min dotter och jag dock en smula över om inte hotellet där vi åt lunch (mycket god och prisvärd för övrigt) hade misstolkat det här med valmöjligheter. Hotellet ligger lite undanskymt i centrala Prag och heter Hotel Constance. Lunchmeny på tre rätter inkl dryck kostar 135 CKR/ pers. Det intressanta i sammanhanget var att man kunde välja mellan att äta sallad eller dessert. Inte ett särskilt underligt val i sig, men när jag frågade kyparen vad det var för dessert svarade han "salad or cake". Hmm..fruktsallad eller vad menar han? Hur som helst, dottern och jag valde sallad medan maken tog "cake". Soppa kom in som förrätt, huvudrätten var kyckling och sedan kom makens kaka och vår sallad samtidigt. Till dessert åt dottern och jag strimlad gurka, tomat och paprika med dressing. Visserligen gott, men på lite fel plats i måltiden. Man undrar ju lite varifrån de har fått idén.

Annars var det ett ställe jag kan rekommendera. Lugnt, mycket tjusigt, centralt och billigt. Samt god mat och fin öl. Och gillar man grönsallad som dessert är det ju klockrent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar